Measuring learning under uncertainty
Abstract
English summary
This report describes a method for measuring learning outcome in cases where no learning
objective is defined. This is typically a challenge for open ended, interactive experiments with
prototype systems. A participant’s tendency over time to provide increasingly similar pre- and
post-experiment evaluations of system utility, is interpreted as learning. The method makes it
possible to monitor learning for complex systems, without prior knowledge about concepts of
operation and procedures. The method has been applied to data from an interactive simulation
experiment. Analysis of variance show significant learning during the experiment. A model is
proposed that describe how simulation time, experience, and closeness to the system during the
experiment influence learning. Sammendrag
Denne rapporten beskriver en metode for å måle læring i tilfeller der læringsmål ikke er definert.
Dette er typisk en utfordring for frie interaktive eksperimenter med prototypsystemer. En
deltagers tendens, over tid, til å levere stadig mer like pre- og post-eksperiment evalueringer av
nytte av systemet tolkes som læring. Metoden gjør det mulig å monitorere læring for komplekse
systemer, uten forhåndskunnskaper om operasjonskonsept og prosedyrer. Metoden er blitt brukt
på data fra et interaktivt simuleringseksperiment. Variansanalyse viser signifikant læring i løpet
av eksperimentet. Det foreslås en modell som beskriver hvordan simuleringstid, erfaring, og
nærhet til systemet under eksperimentet påvirker læring.