Show simple item record

dc.contributorJohansen, Iveren_GB
dc.date.accessioned2018-11-15T14:07:33Z
dc.date.available2018-11-15T14:07:33Z
dc.date.issued2009
dc.identifier1069
dc.identifier.isbn978-82-464-1512-3en_GB
dc.identifier.other2009/00247
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12242/2236
dc.description.abstractDenne rapporten er primært ment å gi en innføring i planlegging og gjennomføring av krigsspill i ulike formater. Rapporten består av to hoveddeler. Den første delen beskriver den historiske utviklingen av krigsspill og diskuterer under hvilke vilkår det er hensiktmessig å gjennomføre spill. Konklusjonen er at spillformen primært egner seg når man står overfor problemstillinger uten noen klar struktur og hvor de prosesser man søker å studere er lite kjent. Den andre delen av rapporten består av mer praktiske anvisninger for planlegging, forberedelse og gjennomføring av spill. Gitt den store bredde av spillaktiviteter som eksisterer i dag, både innen- og utenfor Forsvaret, er det imidlertid bare mulig å dekke et relativt begrenset utsnitt. Det er lagt vekt på å beskrive spillaktiviteter innenfor den tradisjonen som er utviklet ved FFI. Dette innebærer en vektlegging av politisk-militære spill i mer eller mindre seminarlignende spillformater. Rapporten beskriver også den senere tids utvikling av spill i mer realistiske, øvelsesorienterte formater.en_GB
dc.description.abstractThis report is primarily conceived of as an introduction to the planning and execution of war games. The report consists of two main parts. The first part describes the historical development of war games and discusses advantages and disadvantages of gaming. The main conclusion is that gaming is appropriate when one is confronted with weakly structured problems with no definite solutions and with little known internal processes. The second part of the report consists of practical instructions for the planning and execution of war games. Given the broad spectrum of game activities that exists today, both within and outside the military organisation, it is only possible to cover a minor segment. In this report the emphasis is on the specific gaming tradition that has been developed at the FFI. This tradition focuses on political-military games and seminar-like game formats. Some emphasis is also put on outlining development of more realistic exercise-oriented game formats that have been developed over the last few years.en_GB
dc.language.isonoben_GB
dc.titleHvordan gjennomføre krigs- og krisespill? - en håndbok for spill ved FFIen_GB
dc.subject.keywordKrigsspillen_GB
dc.subject.keywordKrisespillen_GB
dc.subject.keywordSimuleringen_GB
dc.subject.keywordScenarieren_GB
dc.source.issue2009/00247en_GB
dc.source.pagenumber37en_GB


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record